lauantai 13. lokakuuta 2012

Katsaus syömisiin


Kirjoitan hieman minun syömisistäni, miten söin ennen ja mitä olen nyt muuttanut syömisissäni.

Olen aina yrittänyt syyä suhkot monipuolisesti. Kasviksia kylläkin ennen söin aika vähän, en osannut tehdä niistä mitään muuta kuin oikeastaan salaattia. Lihoista söin yleensä vain jauhelihaa ja jotain possun suikaleita marinaadissa. Kalaa ja kanaa tuli syötyä ehkä kerran viikossa.

Ennen ruoka oli minulle vain ruokaa. En ollut perehtynyt siihen mitä syön ja minkä verran minun tulisi syödä.
Karkkia, sipsejä ym. söin ehkä kerran viikossa, mutta pullaa ja keksiä saattoi mennä montakin kertaa viikossa. Pizzaa ja rasvasempia ruokia parhaimmillaa meni kerran viikossa alas.
Ja ennen kaikkea ennen minä söin päivässä vain yhden lämpimän ruuan ja jotain sen lämpimän ruuan ympärillä aamulla ja iltapäivällä. Illalla oli sitten hirveä nälkä, kun päivällä olin syönyt todella huonosti. Töissä en ennen syönyt mitään ja muutamia vuosia sitten olinkin aika laihassa kunnossa muittenkin mielestä. Muutamien suusta jopa kuulin että sairastanko jotain syömishäiriötä. En sairastanut, vaan söin todella huonosti ja kuljin joka päivä pyörällä töissä.

Nyt kun on ajassa mennyt eteenpäin ja lapsikin on perheessä on syömis tottumukset muuttuneet ja paljon!
Nyt syön päivässä sen 6 kertaa; aamupala, välipala, lounas, päivällinen, välipala ja iltapala.
Naudasta tulee tehtyä aika paljon liharuokia. Possu on jäänyt todella vähälle. Myös kanaa tulee syötyä ainakin kahdesti viikossa ja kalaa ainakin kerran viikossa.
Välipaloina olen syönyt rahkaa (maustamatonta), riisikakkua, runsaskuituista leipää, hedelmiä ym.'

Yritän syödä siis mahdollisimman monipuolisesti. Kasviksista käytän päivittäin lehtisalaattia ja joko kurkkua tai tomaattia.
Ruokia tehdessämme maustamme ruoan ihan normaalisti mausteilla niinkuin ennenkin. Toiset käyttää mausteita, toiset ei. Ja me käytämme kohtuun rajoilla. Mutta kermoja todella harvoin ja ylipäätänsäkkin kastike ruokia ei ole, kuin ehkä pari kertaa kuussa.


Tässä siis pieni raapaisu minun syömisiin. Lyhyesti kerrottanu syön monipuolisesti kaikkea terveellistä ja vältän epäterveellisiä ruokia. Nyt kun en ole millään dieetillä suon itselleni myös herkku päivän, joka ei kuitenkaan ole mikään mättöpäivä. Kohtuudella siis.



Lopuksi kuva aika suositusta ruoasta meillä :)















Sisältää:
* naudan paistijauhellihaa
* porkkanaa
* sipulia
* lanttua
* bataattia
* mausteita

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti